Ringe Fysioterapi                Lindevej 5A

>>> Patientsikkerhed

Forsiden

Fokuseret Chokbølge-behandling / shockwave-terapi hos Ringe Fysioterapi

Effektiv behandling af kroniske skader

Chokbølge-behandling eller shockwave-terapi (Extracorporeal Shock Wave Therapy, ESWT), angiver behandling med akustiske trykbølger (“shockwaves”, “lydbølger”), der gentages med høj frekvens, i et bestemt område.

Shockwave-behandling udføres på klinikken, og er non-invasiv, dvs. huden penetreres ikke med nåle eller lign.

Fordele ved shockwave-behandling – hvad kan behandles?

Oprindeligt blev principperne bag shockwave-behandling brugt til behandling af nyresten, men teknologien anvendes også, som hos Ringe Fysioterapi, til effektiv behandling af muskuloskeletale problemer.

Eksempler på problemer, der kan behandles med chokbølger er f.eks.:
  • Tennisalbue / golfalbue
  • Forkalkninger i skuldersener
  • Manglende heling /falsk leddannelse i knoglevæv (“pseudartrose”)
  • “Trochanteritis” (overbelastningstilstande i senerne på ydersiden af hoften – ofte fejlagtigt opfattet som slimsækbetændelse)
  • Springerknæ
  • Osgood-Schlatter knæ
  • Skinnebenbetændelse
  • Svangsene-irritation (plantar fasciitis / “hælspore”)
  • Achillessenebetændelse
  • Triggerpunkter/myoser
I mange tilfælde er der således indikation for at bruge Shockwave-behandling til kroniske smerter.

Shockwave-behandling – virkningsmekanisme:

Chokbølger kan defineres som lydbølger, der skaber vibration i vævet, med meget høj frekvens. Denne vibration medføres øget blodcirkulation, dannelse af nye blodkar, samt stigning i mængden af “vækstfaktorer” i vævet.

Desuden påvirker chokbølger overførslen af smertesignaler gennem nervernes frie nerveender/smertereceptorer, dels ved at ændre på selve nerveendernes funktion, dels ved at føre til smertelindring via øget aktivitet i smertehæmmende signaler. Med andre ord, kan chokbølgebehandling siges at “igangsætte/påvirke vævets egne helingsmekanismer, samt medvirke til smertelindring”.

Shockwave-behandling – typisk forløb:

Behandlig med ESWT kan udføres alene, men kan med fordel ofte kombineres med anden behandling. Vi anbefaler at årsagen til problemet findes, og at der stilles en korrekt diagnose.

Oftest vil shockwave-behandling have god effekt, men i mange tilfælde vil det være nødvendigt at finde en underliggende årsag til smerterne. Denne skal muligvis behandles, f.eks. med manuel behandling, instruktion i øvelser, forholdsregler m.v. Risikoen ved udelukkende at behandle symptomerne er, at effekten så vil være midlertidig.

I samråd med dig, vil fysioterapeuten lægge en behandlingsplan, så du opnår det optimale resultat. Ved f.eks. shockwave-behandling af hælspore, vil det typisk være relevant at overveje skoindlæg, øvelser, samt begrænsning af evt. forværrende aktiviteter, i behandlingsforløbet. Antallet af chokbølge-behandlinger varierer, dels fra person til person, dels afhængig af diagnosen. I de fleste tilfælde gives typisk 4-6 behandlinger.

Shockwave – teknologi:

Der findes flere typer af chokbølge-apparater. Først og fremmest skelner man mellem “fokuserende” og “radierende” bølger. Hos Ringe Fysioterapi har vi både radierende og fokuseret chokbølge. I undersøgelsen finder vi sammen med dig ud af, hvad der er mest effektivt til dig.

Indenfor fokuseret chokbølgebehandling findes overordnet 3 teknologier:
  • Elektrohydraulisk
  • Elektromagnetisk
  • Piezoelektrisk
Forskellen mellem de 3 teknologier består i måden chokbølgerne produceres i apparatet. Der kan være mindre forskelle i selve chokbølgerne, og dermed effekten, men forskningen her er begrænset, og det betyder sandsynligvis mere om der er tale om et nyt/brugt apparat, om lydhovedets placering er korrekt osv. Ringe Fysioterapi anvender piezoelektrisk chokbølge-terapi.

Chokbølger – kontraindikationer:

ESWT anvendes ikke ved:
  • Infektioner
  • Tumorer
  • På hjerne- eller lungevæv
  • Epifyseskiver/vækstskiver i knoglerne
  • Ved brug af blodfortyndende medicin eller diagnosticeret karsygdom, som f.eks. åreforkalkning m.m.
  • Graviditet
  • Små børn

Shockwave-behandling – bivirkninger:

Chokbølge-terapi kan have forbigående bivirkninger, som ømhed, prikkende fornemmelse, rødme/let hævelse. Enkelte har ubehag under behandlingen, men ingen studier har vist behov for smertestillende under behandling.

Alvorlige bivirkninger er stort set aldrig konstateret. Et enkelt case-studie har beskrevet et mindre knoglebrud ved albuen, men tilskrives at patienten blev “glemt” og fik en mange gange for høj dosis/langt tidsrum ved en behandling.

Vil du læse mere om chokbølgebehandling kan du læse her hos Dansk Selskab for Klinisk ESWT

Adresse:
Ringe Fysioterapi